Wikia

bron: artikel van PWC

Status Edit

De belastingdienst wil uiteindelijk naar een loon-over-systeem. Vanaf 2005 komt de Wet op de loonbelasting uit 1964 elk jaar weer ter sprake.

Algemeen Edit

  • loon-in-systeem: administreer het loon in de periode dat het loon wordt uitbetaald (genietingsmoment)
  • loon-over-systeem: administreer het loon in de periode dat het werk verricht is

Bij bedrijf X wordt de payroll van maart op acht april gedraaid. Op 10 april wordt geconstateerd dat medewerker Y in maart overwerk heeft uitgevoerd, maar dit moet nog in SAP gezet worden. In het loon-in-systeem kun je een terugwerkende kracht mutatie (TWK) uitvoeren, je registreert het overwerk in maart en SAP zorgt ervoor dat het overwerk in april met terugwerkende kracht wordt uitbetaald. Wanneer het loon-over-systeem wordt ingevoerd dan zijn TWK-mutaties niet meer toegestaan. Het overwerk mag niet in april worden uitbetaald, maar moet in maart geregistreerd worden omdat toen het werk is verricht. D.m.v. een correctie wordt de verschuldigde belasting afgedragen.

vraag: waarom wil de overheid naar een loon-over-systeem? antwoord: het loon-over-systeem is in de wet vastgelegd, zie onderstaande link, maar wat is de reden dat deze wet zo geformuleerd is?

http://www.st-ab.nl/wetten/0669_Wet_op_de_loonbelasting_1964_Wet_LB.htm

  • detailinfo
  • Ad blocker interference detected!

    Around Wikia's network

    Random Wiki