Wikia

Bam staat voor business activity monitoring. Over het algemeen zijn dit applicaties waarmee de gebruikers inzicht krijgen in de status van bedrijfsprocessen. Zijn er problemen met het verwerken van bepaalde orders? Worden de binnenkomende aanvragen voor polissen snel en correct verwerkt? Wat is het aantal producten dat vandaag van een bepaalde categorie verzonden is? Dit zijn allemaal voorbeelden van vragen waarop een BAM-applicatie antwoord kan geven.

== Interface ==
Vaak hebben BAM-applicaties een dashboard-achtige interface. Door middel van wijzertjes en metertjes wordt de situatie weergegeven. Gebruikers kunnen in één oogopslag zien hoe het met hun bedrijfsprocessen gesteld is. Voorheen hield alleen de wereld van datapakhuizen (datawarehousing) en business intelligence zich hiermee bezig. Nu is daar een concurrent bijgekomen: de soa (service oriented architecture). De meeste organisaties die een soa ontwikkelen, gebruiken een bpm-engine (business process management) om hun bedrijfsprocessen te 'draaien'. De bedrijfsprocessen moeten dan wel eerst formeel gedefinieerd worden. Hiervoor zijn speciale talen ontwikkeld zoals BPEL of BPSS. Maar er zijn ook proprietary talen beschikbaar. Dit is afhankelijk van het product dat ingezet wordt.

== Hoofdtaak ==
De hoofdtaak van een bpm-engine is het automatisch laten verwerken van bedrijfsprocessen. De engine zal via de soa bestaande applicaties aanroepen en gegevens tussen de applicaties laten transporteren en transformeren.
Een bpm-engine houdt van elk individueel bedrijfsproces de status bij: is het proces klaar, is een bepaalde applicatie of gebruiker er nog mee bezig? Deze zeer gedetailleerde informatie kan gebruikt worden om op elk willekeurig moment een afzonderlijk bedrijfsproces te inspecteren. Tevens kunnen gegevens geaggregeerd bekeken worden: hoeveel orders worden er per week verwerkt, of hoeveel orders zijn er met een minimum bedrag van 2000 Euro verwerkt? Ook het bestuderen waar de meeste tijd in gaat zitten bij het verwerken van processen of waar het regelmatig fout loopt, behoort tot de standaard mogelijkheden van een bpm-engine. Deze bam mogelijkheden zullen ook zeker een hoofdreden gaan vormen waarom organisaties soa's zullen adopteren. Voor het management is het een krachtig instrument.

Bron Edit

bron: column Rick van der Lans, uit november 2005

Around Wikia's network

Random Wiki